Zasady Wiary...
ZASADY WIARY
Kościoła Ewangelicznych Chrześcijan
w Rzeczypospolitej Polskiej
Zatwierdzone na Kolegium Pastorów w dniu 19 kwietnia 2002 r.
w Warszawie
Kościół Ewangelicznych Chrześcijan jest typem wolnego kościoła i
stanowi ewangeliczne, fundamentalne i konserwatywne skrzydło
protestantyzmu polskiego.
I. PISMO ŚWIĘTE
Wierzymy w Pismo Święte tj. Stary i Nowy Testament jako jedyny,
werbalnie natchniony przez Boga, nieomylny i wystarczający autorytet w
sprawach życia i wiary.
1. Jedyny:
Nie istnieją żadne dokumenty pretendujące do miana natchnionych przez
Boga, na które moglibyśmy się powoływać poza Pismem Świętym składającym
się z 66 ksiąg: I -V Księga Mojżeszowa, Księga Jozuego, Księga Sędziów,
Księga Rut, I-II Księga Samuelowa, I-II Księga Królewska, I-II Księga
Kronik, Księga Ezdrasza, Księga Nehemiasza, Księga Estery, Księga Joba,
Księga Psalmów, Księga Przypowieści Salomona, Księga Kaznodziei
Salomona, Pieśń nad Pieśniami, Księga Izajasza, Księga Jeremiasza,
Księga Trenów, Księga Ezechiela, Księga Daniela, Księga Ozeasza, Księga
Joela, Księga Amosa, Księga Abdiasza, Księga Jonasza, Księga Micheasza,
Księga Nahuma, Księga Habakuka, Księga Sofoniasza, Księga Aggeusza,
Księga Zachariasza, Księga Malachiasza, Ewangelia wg św. Mateusza,
Ewangelia wg św. Marka, Ewangelia wg św. Łukasza, Ewangelia wg św.
Jana, Księga Dziejów Apostolskich, List do Rzymian, I-II List do
Koryntian, List do Galatów, List do Efezjan, List do Filipian, List do
Kolosów, I-II List do Tymoteusza, I-II List do Tesaloniczan, List do
Tytusa, List do Filemona, List do Hebrajczyków, List Jakuba, I-II List
św. Piotra, I-III List św. Jana, List św. Judy, Objawienie św. Jana.
2. Werbalnie natchniony:
Biblia, nawet w poszczególnych słowach, nie zawiera pomyłek w swej
oryginalnej formie. Zatem, natchnione są nie tylko same myśli czy
koncepcje, ale również poszczególne słowa (Ps. 119:105; Przyp. 30:5-6;
Mt. 5:17-18; II Tm. 3:16; Hebr. 4:12; II P. 1:21).
3. Natchniony:
Natchnienie to wyjątkowe dzieło Boga, poprzez które Duch Święty stał
się współautorem Pisma Świętego, nadnaturalnie ingerując w czynności
pisarzy, uwzględniając ich ludzką inteligencję, indywidualność, styl
literacki, osobiste przeżycia i wszelkie aspekty ich człowieczeństwa (
Ps. 119:105; Hebr.4:12; I P. 1:21).
4. Nieomylny:
Oznacza, że w swej oryginalnej postaci Pismo Święte nie zawiera błędu
(Jana 10:35; Łuk. 16:17). Nieomylność Pisma Świętego polega na
rzetelnym, zgodnym z prawdą historyczną przedstawieniu faktów i
wypowiedzi.
5. Wystarczający:
Wiara w Pismo Święte jako wystarczający autorytet polega na tym, iż nie
uznaje się jakiegokolwiek źródła poza Pismem Świętym, które mogłoby
stanowić podstawę wiary i postępowania.
II. BÓG
1. Wierzymy w jedynego Boga, odwiecznie istniejącego w trzech osobach:
Ojca, Syna i Ducha Świętego.
A. Jedyny Bóg: Bóg jest jeden (V Moj. 6:4; Iz. 45:5; Mk. 12:29-32)
B. W trzech osobach: Biblia jasno przedstawia Boga jako trzy oddzielne
osoby równe co do natury (II Kor. 13:13; Mt. 28:19). Biblia mówi, że:
- Ojciec jest Bogiem (J. 6:27; Rz. 1:7)
- Syn jest Bogiem (J. 1:1; 20:28; Hbr.1:8; I J. 5:20; Flp. 2:6)
- Duch Święty jest Bogiem (Dz. 5:3-4).
C. Całe niepodzielne Bóstwo należy do każdej z osób Trójcy.
2. Wierzymy w Jezusa Chrystusa, Boga objawionego w ciele, poczętego z
Ducha Świętego, narodzonego z Marii dziewicy, jako prawdziwego Boga i
prawdziwego człowieka.
A. Objawiony w ciele: Jezus Chrystus posiada dwie natury: boską, w
której istnieje odwiecznie, i ludzką, którą nabył w chwili narodzenia
na ziemi (J. 1:1;14)
B. Poczęty z Ducha Świętego (Mt. 1:18; Łk. 1:26-28)
C. Narodzony z Marii dziewicy: (Mt. 1:13-16; Iz. 7:14)
3. Wierzymy w Ducha Świętego jako trzecią osobę Trójcy, zamieszkującą w
wierzącym od chwili nowo narodzenia, uzdalniającą go do świętego życia
i służby (Dz.. 5:32, Rz. 8:9).
A. Duch Święty jest trzecią osobą Trójcy, równy Ojcu i Synowi (J.
14:16-17; Mt. 28:19)
B. Duch Święty wykonuje dzieło duchowego odrodzenia człowieka (J.
3:5-7), zamieszkuje w nim (I Kor. 3:16) i chrzci w Ciało Chrystusa tj.
Kościół składający się z ludzi wierzących (I Kor.12:13). Duchowe
odrodzenie człowieka przez wiarę w Jezusa Chrystusa i chrzest w Duchu
Świętym ma miejsce zawsze w tym samym czasie (Rz. 8:9, Ga..3:26-28).
Wierzący powinien dążyć do uświęcenia i pełni Ducha Świętego przez
posłuszeństwo Bogu ( Hebr.12:14, Ef. 5:18, Dz.7:55, Dz..6:3).
C. Duch Święty uzdalnia wierzącego do wykonywania służby poprzez
udzielenie darów duchowych, czyniąc go funkcjonującą komórką w Kościele
(I Kor. 12:7).
III. CZŁOWIEK
Wierzymy, że człowiek został stworzony przez Boga na Jego obraz.
Zgrzeszywszy, człowiek ściągnął na siebie i całą ludzką rasę śmierć
fizyczną i duchową, która jest oddzieleniem od Boga, stąd każdy
człowiek przychodzący na świat rodzi się z grzeszną naturą i grzeszy w
myśli, słowie i uczynku. Człowiek to: duch, dusza i ciało (I Moj.1:27;
5:1; I Kor.11:7; Rz.3:10-23; 6:23; Ga.3:22; I Tes. 5,23; Hbr 4,12).
IV. CHRYSTUS
1. Wierzymy, że Pan Jezus Chrystus zmarł za grzechy świata, złożywszy
zastępczą ofiarę, aby wszyscy, którzy wierzą w niego byli
usprawiedliwieni darmo, z łaski, na podstawie jego przelanej krwi.
A. Ofiara zastępcza: Chrystus zmarł na krzyżu w zastępstwie za nas.
Chrystus nie umarł za swoje grzechy (Hbr. 4:15-16; I J. 3:5), ale umarł
za grzechy innych (I Kor. 15:3; II Kor. 5:21; Rz. 5:8).
B. Wszyscy: Dar zbawienia uzyskany przez śmierć Pana Jezusa odnosi się
do wszystkich ludzi, którzy wierzą. "Ktokolwiek będzie wzywał imienia
Pańskiego, zbawiony będzie" ( J. 3:36, Rz. 10:13; I J. 2:2).
C. Usprawiedliwieni: Usprawiedliwienie to akt Boga, poprzez który winny
i zdeprawowany grzesznik zostaje uznany za sprawiedliwego na skutek
wiary w Pana Jezusa Chrystusa (Rz. 5:1).
2. Wierzymy w cielesne zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa, Jego
wniebowstąpienie i obecne arcykapłańskie wstawiennictwo za wierzącymi.
A. Zmartwychwstanie: Trzeciego dnia Jezus Chrystus powstał cieleśnie z
martwych (Łk. 24:23-40).
B. Wniebowstąpienie: Po zmartwychwstaniu i czterdziestu dniach służby,
Jezus wstąpił do nieba, gdzie zasiadł po prawicy Ojca (Dz. 1:1-11; I P.
3:22).
C. Wstawiennictwo: Człowiek w swym grzesznym stanie nie ma przystępu do
Boga. Jezus Chrystus jako arcykapłan złożył doskonałą ofiarę przed
Bogiem Ojcem i przez Niego mamy bezpośredni dostęp do tronu Boga,
ponieważ Chrystus, jako arcykapłan wstawia się za wierzącymi u Ojca.
3. Wierzymy w niewidzialne przyjście Jezusa Chrystusa na powietrze po
Kościół. oraz w powtórne, osobiste, widzialne przyjście Jezusa
Chrystusa na ziemię w celu ustanowienia swego królestwa na ziemi.
Zabranie Kościoła oznacza "pochwycenie" (gr.paruzja) (I Tes.4:17).
Kościół żyje w przekonaniu, że w każdej chwili może nastąpić jego
zabranie (J. 14:2-3; I Kor.15:51-52; I Tes.4:13-18). Wierzymy, że w
każdej chwili może nastąpić zabranie Kościoła z ziemi, gdy sam Pan
zstąpi z nieba, by spotkać się z nim w powietrzu (Mt. 24:27; Dz.1:11;
Obj. 1:7).
V. ZBAWIENIE I POTĘPIENIE
1. Wierzymy, że człowiek, mimo grzesznego stanu, w jakim się znajduje,
może dostąpić zbawienie z łaski przez wiarę i poprzez przyjęcie Pana
Jezusa Chrystusa narodzić się na nowo z Ducha Świętego, stając się
dzieckiem Bożym i dziedzicem życia wiecznego.
A. Z łaski przez wiarę: Biblia stwierdza, że jedyna podstawą zbawienia
jest wiara, a nie uczynki. Dlatego człowiek jest zbawiony tylko przez
wiarę w Jezusa Chrystusa (Ef. 2:5, 8, 9). Wykonywanie dobrych uczynków
jest naturalnym skutkiem dzieła odrodzenia jakie Bóg dokonuje w osobie
przychodzącej doń z wiarą (Ef.2:10).
B. Narodzony na nowo: Narodzenie na nowo jest konieczne do zbawienia
(J. 3:7). Jest to duchowe narodzenie się człowieka poprzez Słowo Boże i
Ducha Bożego (J.3:5). Fizyczne narodzenie kończy się fizyczna śmiercią,
natomiast duchowe narodzenie umożliwia nam wieczne życie z Bogiem.
C. Dziecko Boże: W chwili nowo narodzenia stajemy się dziećmi Bożymi
przez zasługi Pana Jezusa Chrystusa (Rz. 8:14-17; I J. 3: 1-2).
D. Dziedzic życia wiecznego: Człowiek wierzący jest zbawiony i
bezpieczny na całą wieczność w Chrystusie, jeśli tylko aż do końca
zachowa niewzruszenie ufność jaką miał na początku (Rz. 8:17; Fil. 1:6;
Kol. 1,23; Hbr. 3:14; I J. 5:12-13).
2. Wierzymy w cielesne zmartwychwstanie sprawiedliwych i
niesprawiedliwych, wieczne przebywanie zbawionych w niebie z Bogiem
oraz wieczne cierpienia niezbawionych w miejscu oddzielenia od Boga,
które Biblia nazywa "jeziorem ognistym".
A. Cielesne zmartwychwstanie: Wierzący, którzy "zasnęli w Panu" będą
wzbudzeni z martwych podczas pochwycenia Kościoła (I Tes. 4:13-18; I
Kor. 15:51-58). Natomiast nie zbawieni staną przed Białym Tronem
Sędziowskim po Tysiącletnim Królestwie. Ci, których imiona nie zostały
zapisane w księdze żywota, zostaną wrzuceni do jeziora ognistego (Obj.
20:15).
B. Niebo: Wierzymy, że niebo to rzeczywiste miejsce, w którym zbawieni
będą z Chrystusem. (J. 14:1-6; I Tes. 4:17, Hbr. 11:10-16).
C. Wieczne cierpienia: Biblia mówi o kilku miejscach, w których
przebywają ludzie po śmierci. Hades (gr.), to miejsce pobytu
niezbawionych do czasu zmartwychwstania na sąd ostateczny. Piekło
(gehenna) lub jezioro ogniste to miejsce wiecznego cierpienia
niezbawionych po sądzie ostatecznym ( Mt. 13:36-43, Obj. 20: 11-15).
VI. ANIOŁOWIE
Wierzymy w istnienie aniołów stworzonych przez Boga jako duchy, które
są przed obliczem Boga (Obj. 5:11-12), radują się ze zbawienia
grzeszników (Łk. 15:10), czuwają nad życiem ludzi (Dan. 10:12-21;
Mt.18:10), są służebnymi duchami (Hbr. 1: 14; II Sam.24;16). Aniołowie
przewyższają ludzi jako istoty, jednak Słowo Boże zabrania oddawania im
chwały i uwielbienia ( Kol. 2:18; Obj. 22:8-9).
Szatan
Wierzymy w istnienie osobowego, zdeprawowanego ducha ciemności, który
jest największym przeciwnikiem Boga i człowieka. Szatan wraz z całym
zastępem demonów ma władzę nad światem (ograniczoną przez Boga).
Wierzymy, że został on osądzony przez Chrystusa na krzyżu Golgoty; w
konsekwencji tego wrzucony zostanie do jeziora ognistego, które jest
dla niego i jego aniołów przeznaczone ( Mt.25:41; II Kor. 4:4; I J.
3:8; I J. 5:19; Obj. 20:10).
VII. KOŚCIÓŁ
Wierzymy w powszechny, apostolski Kościół, do którego należą nawróceni
i odrodzeni wszystkich wieków, ze wszystkich narodów. Kościół jest
oblubienicą Chrystusa. Chrystus jest Głową i Panem Kościoła,
zbudowanego na fundamencie apostołów i proroków, zaś wszyscy wierzący
są złączeni krwią Chrystusa i ochrzczeni w Duchu w jedno Ciało.
Wierzymy w powszechne kapłaństwo wierzących, którzy jako członkowie
Ciała Chrystusowego wykonują służbę zleconą przez Ducha Świętego. ( Mt.
28: 18-20; I Kor. 12:4-6; Ef. 1:22-23, 2: 19-22, 3: 6-10, 4:11-13,
5:24-27; Dz. 2:42; I Tes. 2:14; IP. 2: 9-10; I J. 4:17).
Celem Kościoła jest głoszenie Dobrej Nowiny i czynienie uczniami
wszystkie narody. Każdy Zbór powinien funkcjonować według wzoru
nowotestamentowego ( I Kor. 3:9-13; 10:21-24, 14: 33) oraz kierować się
Słowem Bożym przy współdziałaniu Ducha Świętego (Ef. 4: 4-16; I Tes. 5:
14-22).
Bóg ustanowił do posługiwania Kościołowi: prezbiterów, pasterzy,
nauczycieli, ewangelistów, starszych i diakonów (Ef.4:11).
VIII. USTANOWIENIA
1. Chrzest Wiary
Wierzymy w aktualność chrztu na podstawie wiary przez zanurzenie w
wodzie jako aktu posłuszeństwa Bogu i zewnętrzny wyraz nawrócenia się
człowieka do Boga ( Mt. 28:19), dokonany na podstawie świadomej woli
człowieka jako wyraz nawrócenia i odrodzenia.
A. Chrzest : Greckie słowo "baptizma" w Nowym Testamencie odnosi się do
chrztu i oznacza "zanurzenie" (Mr. 1:5-9; Mt. 3:16; Dz. 8:38-39).
B. Zewnętrzny wyraz: Chrzest wodny jest zewnętrznym znakiem dokonanego
uprzednio chrztu w Duchu Świętym, śmierci dla grzechu i
zmartwychwstania do prowadzenia nowego życia (Rz. 6:3-4; I Kor. 12:13).
Chrztu wodnego powinni dokonywać bracia ordynowani, upoważnieni przez
Zbór, zależnie od przyjętego w danym Zborze zwyczaju. Chrztu dokonuje
się w imię Ojca, Syna i Ducha Świętego, po przyjęciu wyznania wiary i
ślubowania wierności.
2. Wieczerza Pańska
Wierzymy w aktualność Wieczerzy Pańskiej, która jest na pamiątkę Pana
Jezusa Chrystusa i Jego śmierci.
Wieczerza Pańska to społeczność wierzących, podczas której następuje
spożywanie chleba, symbolizującego ukrzyżowane ciało Chrystusa oraz
wina symbolizującego Jego przelaną krew, ustanowioną przez Jezusa
Chrystusa na wzór ostatniej wieczerzy, jaką Jezus spożył ze swoimi
uczniami dzień przed ukrzyżowaniem (I Kor. 11:23-26).
Wieczerza Pańska oznacza: wspominanie i zwiastowanie śmierci Pana
Jezusa Chrystusa ( I Kor. 11:26), społeczność Krwi i Ciała
Chrystusowego, dziękczynienie, doświadczanie, osądzanie samego siebie,
symbol obfitych błogosławieństw, oczekiwanie na Nową Wieczerzę w
Królestwie Ojca.
Podczas Wieczerzy Pańskiej uzewnętrznia się w sposób szczególny jedność
Chrystusa i Jego Kościoła, a także społeczność Dzieci Bożych, które
przez chrzest złożyły obietnicę wierności Panu ( I Kor.10:16-17).
Wieczerza Pańska powinna odbywać się we wszystkich Zborach, nie
rzadziej niż jeden raz w miesiącu. Przy Wieczerzy Pańskiej powinni
usługiwać bracia ordynowani, upoważnieni przez Zbór, zależnie od
przyjętego w danym Zborze zwyczaju.
IX. OBRZĘDY I PRAKTYKI KOŚCIELNE
1. Śluby kościelne
Ślub kościelny jest obrzędem udzielenia Bożego błogosławieństwa w
imieniu Zboru przez modlitwę ordynowanego pastora na podstawie zgodnego
oświadczenia i ślubowania pary odmiennej płci.
Małżeństwo jest ustanowione przez Boga i może być zawarte tylko
pomiędzy jednym mężczyzną i jedną kobietą będących w "Panu" jako
dozgonne (wg kryteriów Pisma Świętego - Mat.19:1-9).
Małżeństwo jest także stanem cywilnym i powinno być zawarte zgodnie z
prawem krajowym. Celem małżeństwa jest zarówno przekazywanie daru
życia, jak i wspólnota oraz pomoc wzajemna (I Moj. 1:28; Przyp.
5:15-19; I Kor. 7:2-5).
Zasadą małżeństwa jest jego nierozerwalność (Mt. 19:3-12; Mk. 10:1-12).
Nie można połączyć związkiem małżeńskim bliskich krewnych ( III Moj.
18: 6-18 i20). Rozwód z powodów niezgodnych ze Słowem Bożym oraz
wstąpienie rozwiedzionych w nowe związki małżeńskie są niedozwolone
(Mt. 19:6-9).
Współżycie przedmałżeńskie jest grzechem (I Kor.6:18, I Tes.4:3-5).
2. Błogosławieństwo dzieci
Kościół Ewangelicznych Chrześcijan praktykuje modlitwę o Boże
błogosławieństwo nad niemowlętami i dziećmi, tak jak czynił to Pan
Jezus, co nie oznacza chrztu dzieci (Mr. 10: 13-16).
Modlitwie tej przewodniczy duchowny na prośbę rodziców dziecka.
3. Pogrzeb
Kościół Ewangelicznych Chrześcijan praktykuje ostatnią posługę jaką
jest grzebanie zmarłych, której towarzyszy ceremonia religijna, w skład
której wchodzą: głoszenie Słowa Bożego, modlitwa i śpiewanie pieśni.
Uroczystości przewodniczy duchowny Kościoła
4. Ordynacja i wkładanie rąk
A. Ordynacja.
Ordynacja jest szczególnego rodzaju modlitwą z włożeniem rąk nad
duchownymi na wniosek i przy współudziale Zboru, potwierdzającą ich
powołanie ( Dz.14:23; I Tym.4:14, II Tym.1:6).
B. Wkładanie rąk.
O wkładaniu rąk Pismo święte pisze w Starym i Nowym Testamencie.
Wkładania rąk dokonywali: Pan Jezus, apostołowie, prezbiterzy (I Tym.
4:14), prorocy i nauczyciele (Dz. 13:3). Apostoł Paweł nie zaleca
pochopnego wkładania rąk ( I Tym. 5:22).
5. Pomazywanie olejem
Kościół Ewangelicznych Chrześcijan praktykuje modlitwę z namaszczeniem
olejem w imieniu Pańskim na prośbę chorego. Modlitwę z namaszczeniem
olejem dokonują starsi Zboru ( Jk. 5: 13-16).
X. O STOSUNKU DO WŁADZY ŚWIECKIEJ
Władza świecka ustanowiona jest przez Boga (Rz.13:1-6) w celu rządzenia
społeczeństwami poprzez wydawane prawa i przepisy, przy czym Kościół
Ewangelicznych Chrześcijan uważa Prawo Boże za nadrzędne wobec prawa
ludzkiego (Dz.4:19, 5:29). Wierzący winni są posłuszeństwa władzy
świeckiej ze względu na Pana i sumienie.
Wierzący mają obowiązek modlitwy za władze (I Tym. 2: 1-3).
XI. O NIEDZIELI
Wierni Kościoła świętują dzień niedzielny na pamiątkę zmartwychwstania
Pana Jezusa Chrystusa (Dz.20:7). W ten dzień wierni Kościoła
uczestniczą w nabożeństwach i powstrzymują się od wykonywania zajęć,
które nie są konieczne i które utrudniałyby oddawanie czci Bogu oraz
powinni korzystać z należytego odpoczynku.
XII. O PORZĄDKU W CZASIE NABOŻEŃSTWA
Nabożeństwa w Zborach winne przebiegać godnie i w pokoju (Hbr.12:28).
Na nabożeństwach ma miejsce różnorodność usługiwania według darów Ducha
Świętego (I Kor. 14: 26-40).